tiistai 5. huhtikuuta 2016

Kuka tässä on rikollinen ja kenellä on vastuu?

Luottamus nettikauppaan on minun osalta kokenut kovan kolauksen. Toivottavasti selvisin aika vähällä opetuksella, mutta silti uusi taivaskanavalla tapahtuva shoppailu on muuttunut pelottavaksi harrastukseksi.

Toki olen oppinut, että korttia voi suojata monin tavoin, esim rajaamalla ostosaluetta. Jos pysyttelee vielä perinteisemmällä linjalla ottamatta siihen luottokorttia, niin saattaa selvitä pienemmällä riskillä. Nykyisin kaikki varaukset netissä tehdään luottokortilla,  niin sitten elämä rajoittuisi aika paljon.

Sain luottokorttilaskun, missä oli PLAYSTATIONNETWORK: sta ostetuista hankinnoista tullutta laskua 200€, mitkä minun tulisi laskun lähettäjän mukaan maksaa. Katsoin laskua silmät pyöreänä, että mitä ihmettä. Eihän minun talossa ole koko laitetta ja ihmisiä, jotka sitä käyttäisivät.

Soitin pankille ja ihmettelin asiaa. He kuolettivat korttini ja sanoivat, että pitää tehdä rikosilmoitus ja reklamaatio laskusta.

Töihin ajellessa mietin, että miksi minun pitää tehdä rikosilmoitus? Kuka tässä on rikollinen? Miksi minun pitää tätä asiaa selvittää?

Pitääkö minun tehdä rikosilmoitus laskun lähettäjästä, eli pankista, kun se laskuttaa minua hyödykkeistä, mistä minulla ei ole mitään tietoa ja joita en ole hankkinut? Mistä minun pitää tehdä rikosilmoitus? Eikös pankin pitäisi jättää laskuttamatta nämä virheelliset merkinnät ja tehdä itse rikosilmoitus, jos rikollinen on päässyt heidän pankkikortin tietoihin käsiksi ja ostellut ilman lupaa tietokonepelejä? Miten kortin haltija onkin se, joka käyttää aikaansa selvitelläkseen tätä asiaa tehden rikosilmoituksen ja maksamalla uuden pankkikortin lähetyskuluja.

No minä kuitenkin arvelin, että minun rahat on aika vaatimattomat, mediassakin paljon esillä olleen pankin rahavaroihin verrattuna. Siis ei muuta kuin rikosilmoitusta tekemään. Ensin olin luuri korvalla liian pitkään jo pankin asiakaspalvelua odotellessa ja jonotuksesta johtuvaa harmittelua kuuntelemassa, sitten odottelin kahteen otteeseen poliisin päivystykseen soittaessa. Molemmilla kerroilla poliisipäivystyksen automaatti lopetti puhelun sanoen, että nyt on tullut häiriö puhelinsysteemiin, soitteleppa joskus toisten uudelleen.

Tästäpä muistui juttu, kun minä menin erän vakuutusyhtiön saunailtaan ja jätin autoni parkiin. Aamulla menin katsomaan autoani, niin siitä oli lyöty sivuikkuna sisään ja rikottu muovinen keskikonsoli radiota repiessä. No se oli lohduton näky ja vahinkojen määrä kohtuuton, kun se radio ei edes toiminut. No vakuutusyhtiön piikkiin se kovalla rahalla laitettiin kuntoon. Tuli sillekin saunaillalle hintaa, vakuutusyhtiöstä päin katsottuna. Soitin poliisille ja sieltä vastasi yksituumaisen oloinen mies. Selitin hänelle tuohtuneena, mitä oli sattunut. Kun olin vuodatukseni lopettanut poliisimies tuumasi tylyyn rauhalliseen ammattimaiseen tyyliin: "onko siitä muuta pölllitty?" Minä vastasin hämilläni: "en minä huomannut, ettekö te tule katsomaan?". Poliisi: "ei me keritä jokaista autoa katsomaan, näitä on niin pirusti ja on meillä muutakin tekemistä, käykää hakemassa tämä rikosilmoitus vakuutusyhtiölle, kun kerkiätte". Olin pöyristynyt, että kun minä kerrankin luulin saavani oikeutta, niin olan kohautuksella se kuitattiin. Toki myöhemmin mietin, että ei kai poliisi oikeasti kerkiä näitä "vahingontekeviä" jahtaamaan.

Aika vaikeaksi on tämä nykyinen asioidenhoito mennyt. Ei se nyt ihme ole, jos vanhukset ovat ihmeissään tästä elämänmenosta, kun nuoremmatkin on ihan huulipyöreänä loppuun säästettyjä virkamiehiä etsiskellessä, vai sanoisiko sittenkin automaattien käskyjen mukaan ruutuja ja numeroita näppäillessä.

Tähän voisi joku viisas sanoa, että voihan sen rikosilmoituksen tehdä netisssä. Toki olisin voinut tehdä, jos olisin tiennyt mistä minä olen rikosilmoitusta tekemässä. Onko tämä nyt vahingonteko vai anastettu omaisuus, kun minulta ei ole mitään varastettu? Pankilta on ehken viety minun pankkikortin tiedot, joskin pankki toki on sitä mieltä, että jokainen kortin haltija on itse vastuussa kortistaan.

No antaa olla, teen rikosilmoituksen, kunhan saan poliisin kiinni. Kyllä he ovat silloin minua jututtamassa, kun en ole pyytänyt, mutta arvaappa, jos oikein yrittää, niin ei sitten millään. Entäs, jos ajaisin reippaammin ja kun poliisi haristelisi kämmentään autoni edessä ohjatessa minua tiensivuun aukaisisin ikkunan kysyen: "sopisiko, että tekisin nyt sen rikosilmoituksen". Saattaisi tuolle 200€ vahingolle tulla suuremmat kulut sen toteen näyttämisestä. Nyt jo olen miettinyt, että jos tässä pitää päivätolkulla juosta asian perässä, niin helpompi on maksaa lasku ja antaa olla. Tosin sekin olisi moraalisesti väärin. On sitä kyllä luettu iltapäivälehdistä monta niin järjetöntä, mutta täysin moraalisesti oikeaa oikeudenkäyntiä, joissa oikeassa ollut on hävinnyt ns. taloudellisesti vahvemmalleen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti